KLAUDIUSZ BARAN — BANDONEON

© Klaudiusz Baran

Absolwent Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie i Conservatoire Paul Dukas w Paryżu. Jest laureatem m.in. I nagrody podczas Ogólnopolskiego Konkursu Akordeonowego w Katowicach w 1993 roku, I nagrody podczas Międzynarodowego Konkursu Akordeonowego w Castelfidardo (Włochy) w 1997 roku oraz I nagrody podczas Międzynarodowego Konkursu Akordeonowego w Paryżu w 1997 roku.

Uczestniczył w wielu festiwalach, m.in.: Warszawska Jesień, Bydgoski Festiwal Laureatów Konkursów Muzycznych, Forum Lutosławskiego w Warszawie, Musica Polonica Nova we Wrocławiu, Musica Moderna w Łodzi, Festiwal Muzyki Akordeonowej w Kragujevcu (Serbia), Festiwal Bajan i Bajaniści w Moskwie, Skrzyżowanie Kultur w Warszawie, Dialog Czterech Kultur w Łodzi, EXPO 2008 w Saragossie, Festiwal Muzyki Akordeonowej w Petersburgu, Sezon Kultury Polskiej w Rosji, Tango Festival y Mundial de Baile w Buenos Aires. Jako solista współpracował z orkiestrami większości polskich filharmonii, a także m.in. z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, Sinfoniettą Cracovią, Orkiestrą AUKSO, Orkiestrą Kameralną Wratislavia, Dresdner Philharmonie, Staatsorchester Rheinische Philharmonie w Koblenz, Philharmonie Meinengen, Orkiestrą Polskiego Radia Amadeus; pod dyrekcją dyrygentów, takich jak: Jerzy Maksymiuk, Tomasz Bugaj, Tadeusz Wojciechowski, Reinbert de Leeuw, Agnieszka Duczmal, Michał Nesterowicz, Reinhold Petersen, Zsolt Hamar, Jiří Malát, Charles Olivieri-Munroe, Lucas Vis, Marcin Nałęcz-Niesiołowski, Krzysztof Urbański, Daniel Raiskin, Hector Guzman. Koncertował z artystami, takimi jak: Roby Lakatos, Ivan Monighetti, Julius Berger, Susana Moncayo von Hase, Tomasz Tomaszewski, Krzysztof Jakowicz, Konstanty Andrzej Kulka, Krzysztof Jabłoński, Piotr Pławner, Tomasz Strahl, Andrzej Bauer, Michał Nagy, Wadim Brodski, Waldemar Malicki, Paweł Gusnar. W 2009 roku miał okazję z wielkim powodzeniem wykonać Siedem słów Chrystusa na Krzyżu Sofii Gubaiduliny w obecności kompozytorki. Jest członkiem i założycielem zespołów, takich jak: Tangata Quintet (z którym był nominowany do Nagrody Fryderyk 2004 i 2005), Machina del Tango i DesOrient. W 2003 roku ukazała się jego pierwsza autorska płyta nagrana dla wytwórni Sony Classical z solowymi i kameralnymi dziełami Astora Piazzolli, która otrzymała nagrodę Akademii Fonograficznej Fryderyk 2003 w kategorii najlepszy album — muzyka kameralna. Dokonał licznych nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji. Występował solo, w zespołach kameralnych oraz w towarzystwie orkiestr symfonicznych w Polsce, Francji, Włoszech, Austrii, Ukrainie, Rosji, Hiszpanii, Czechach, Niemczech, Serbii, Słowacji, Litwie, Estonii, Wielkiej Brytanii, Białorusi, Norwegii, Chinach i Argentynie. Jego repertuar obejmuje utwory od baroku do muzyki najnowszej. Ważną częścią jego działalności jest stała współpraca z kompozytorami — ma na koncie ponad 30 prawykonań muzyki najnowszej. Jest zapraszany jako wykładowca na międzynarodowe kursy mistrzowskie (Polska, Francja, Serbia, Litwa, Austria). Pracuje w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie na stanowisku profesora zwyczajnego, gdzie w 2012 roku został wybrany prorektorem do spraw artystycznych, a w 2016 roku rektorem uczelni.

ZNAJDŹ W PROGRAMIE
17.11.2018 | SOBOTA | 19:00 | KONCERT ZAMKNIĘCIA

PRZECZYTAJ ARTYKUŁ O REPERTUARZE
ASTOR PIAZZOLLA (1921–1992) — „Adiós Nonino” (1959)
ASTOR PIAZZOLLA (1921–1992) — „Fuga y Misterio” (1968)
ASTOR PIAZZOLLA (1921–1992) — „Libertango” (1974)
ASTOR PIAZZOLLA (1921–1992) — „Oblivion” (1982)